در جنگ نرم از سلاحهای تبلیغاتی، اعتقادی استفاده میشود؛ به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن است، به منظور تاثیر گذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوههایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی میشود است.
جنگ نرم مسئلهی نوینی نبوده و از سبقهی تاریخی برخوردار میباشد، بدان صورت که در ابتدا چهرهی سادهای داشته یعنی به صورت شایعه پراکنی، دروغ و اهانت بوده، اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگیهای روز افزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت نموده و از پیچیدگی، ظرافت و تاثیر گذاری بیشتری برخوردار گشته است، حال این تفکر که حمله رسانههای مخالف به جبههی جمهوری اسلامی ایران در جنگ نرم از سال ۱۳۸۸ (پس از انتخابات ریاست جمهوری) آغاز شده است تفکری کاملاً خام و عبث است.
جنگ نرم به هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته میشود که هدف آن جامعه یا گروه است و عمده تفاوت آن با جنگ سخت (نظامی)، عدم درگیری و استفاده از سلاحهای نظامی میباشد، زیرا در جنگ نرم از سلاحهای تبلیغاتی، اعتقادی استفاده میشود.
ازآنجایی که دشمن بر اساس تجربه دریافته است که تغییر نظام و افکار عمومی، دیگر به هیچ عنوان با روشهایی از قبیل جنگ نظامی و زور تحقق نمییابد؛ به طراحی جنگ نرم و اشاعهی تفکر لیبرال دموکراسی پرداخته و بدان دلیل که این نوع جنگ هنوز هم تا حدودی در میان مردم ناشناخته است، اکثرا به خطرات این جریان واقف نیستند و، چون جنگ نرم از ظرافت خاص و مراحل متنوعی برخوردار است، با عوام فریبی و به آهستگی پیش میرود ناخود آگاه به دام آن گرفتار میشوند.
جنگ نرم به دلیل پیچیدگی و اتکاء به قدرت نرم از ویژگیهای متنوعی برخوردار است که مهمترین آنها عبارتند از:
جنگ نرم در پی تغییر قالبهای ماهوی جامعه و ساختار سیاسی آن است.
آرام، تدریجی و زیرسطحی است.
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.